کرونا، فضای مجازی و راه حلی بنام تماس تصویری

کرونا، فضای مجازی و راه حلی بنام تماس تصویری

 

دکتر جعفر خوشروزاده آسیب شناس فضای مجازی

 

در دوره کرونا و فاصله گزاری اجتماعی، فضای مجازی یکی دیگر از کرامات و کارکردهای منحصر به فرد خود را نشان داده و شرایطی را فراهم آورده که آدم ها با برقراری ارتباطات مجازی با دوستان و بستگان خود تا حدود زیادی از بروز آسیب های روحی و روانی ناشی از انزوا و دوری از عزیزان و بستگان خود پیشگیری کنند.

با توجه به اینکه اصولا در دیدارها ، تماس بصری نقش به مراتب تاثیر گذارتری از تماس های صوتی و نوشتاری دارد، یکی از پیشنهاداتی که معمولا مطرح می کنیم این است که برای کاهش پیامدهای ناشی از فاصله گذاری اجتماعی دوران کرونا و جلوگیری از انزوا و افسردگی ناشی از آن، از امکانات مربوط به ارتباطات تصویری فضای مجازی ، شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی، به بهترین وجه استفاده شود.

یکی از امکانات فضای مجازی که در این زمینه میتواند مشکل گشا باشد قابلیت “ویدیو کال” یا تماس تصویری در پیام رسان های موبایلی مثل واتساپ و غیره است که می تواند تا حدود زیادی حس کنار هم بودن را به صورت عینی تر برای افراد خانوده فراهم کرده  و به صورت بطئی و گاهاً ناملموس حس نیاز به کنار هم بودن را پاسخ دهد.

نکته مهم در ارتباط تصویری در فضای مجازی وارد کردن فرزندان در این گونه ارتباطات و تماس ها است. چرا که بدون تردید فرزندان بصورت خاموش از این انزوا و دوری از بستگان و دوستان خود، لطمه می بینند.

لذا توصیه می شود به صورت هفتگی یا دو بار در هفته چنین ارتباطاتی بصورت تصویری با بزرگان و سایر اعضای فامیل برقرار شود تا از این طریق هم زمینه دورهمی ها و احتمال انتقال ویروس کرونا از بین برود و هم سایه افسردگی ، انزوا و تنهایی را که اتفاقاً گاهی بسیار پنهان و خزنده روحیات و خلقیات انسان را تحت تاثیر خود قرار می دهد ، از فضای زندگی دور شود.

در وب آسیب ما به جای ترساندن شما ، مهارت های “خوب زندگی کردن” با فضای مجازی را آموزش می دهیم.

سیب سازمانی
برای ثبت نام روی سیب کلیک کنید
enemad-logo