آتش بس اینترنتی ؛ مهارتی برای کاهش آسیب فضای مجازی در خانواده

دکتر جعفر خوشروزاده

 برای کاهش آسیب های فضای مجازی نمی توان راهکاری کلی و جهان شمول و معجزه آسایی ارائه داد، بلکه لازم است در این زمینه مهارت های کاربردی که اثربخشی آنها ثابت شده را فرا گرفت و به اجرا گذاشت.
در این واقعیت شکی نیست که یکی از پیش نیاز های کاهش آسیب های ناشی از فضای مجازی کاهش میزان حضور در این فضا و محدود کردن زمانی است که صرف فضای مجازی می شود. یکی از مهارت ها و تکنیک های کاهش ساعات حضور اعضای خانوده بخصوص فرزندان در فضای مجازی اعلام نوعی «آتش بس اینترنتی» CEASEFIRE ONLINE  در خانه و کنار گذاشتن تلفن های همراه و خاموش کردن وای فای و در یک کلمه بازگشت به دوره پیشا-اینترنت در ساعات معینی از شبانه روز است.
این آتش بس می‌تواند از نیم ساعت قبل از شام شروع و تا یک ساعت بعد از شام ادامه داشته باشد . در این مدت و در غیبت اینترنت و فضای مجازی ، دورهمی های گرم خانوادگی و بازی هایی مثل گل یا پوچ و مار و پله و غیره می تواند به محفل خانوادگی جلوه دوست داشتنی تری ببخشد و به عنصری برای استقبال فرزندان ازعملی کردن این مهارت تبدیل شود.
پایبندی به آتش بس اینترنتی اولین پیش نیاز موفقیت آن است. بهتر است اگر در خانواده ای ساعت خاصی به عنوان آتش بسی اینترنتی اعلام میشود ، بستگان و دوستان هم از این تصمیم خانواده مطلع شوند و انتظار تعامل آنلاین در این محدوده زمانی را نداشته باشند.
نتیجه پایبندی و اجرای چنین آتش بسی کاهش ساعات آنلاین و فراهم شدن فضای برای توجه و ابراز محبت اعضای خانواده به یکدیگر خواهد بود.  
در وبینار های وب آسیب می توانید مهارت های کاربردی تری در این زمینه بیاموزید.
Slide6 2 e1619209438851
برای ثبت نام روی عکس سیب کلیک کیید
سیب معتادان
برای ثبت نام روی عکس سیب کلیک کنید
enemad-logo